tirsdag 28. februar 2012

Bak klostermurene av Núria Esponellà

Denne romanen ble kåret til Spanias beste historiske roman i 2009, og har blitt sammenliknet med "Havets katedral". Handlingen foregår i Nord Spania på 1100-tallet i benediktinerklosteret Sant Pere de Rodes. Trellen Blai er en foreldreløs gutt som jobber i klosterets hospital sammen med sin verge Sebastià. Han blir stormforelsket i datteren til billedhuggeren Peire, som har fått i oppdrag i å lage en monumental marmorportal til klosterets kirke. Klosteret har berømte relikvier som andre er ute etter. Disse forsvinner en dag, og det hele blir en intrikat krimgåte som løses til slutt. Etter min mening er dette en bok jeg ikke ville sammenliknet med "Havets katedral" som er en fyldigere og bedre historie enn denne. Boka falt i smak, men er ikke blant de beste middelalderhistoriene jeg har lest. For meg manglet det noe på slutten siden jeg ikke er så glad i åpen slutt. Terningkast: 4.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar